Brain fog (hersenmist) bij een chronische ziekte




Je kunt je niet meer concentreren op je favoriete bezigheid, je komt niet uit je woorden tijdens een gesprek, je weet niet meer dat dat ding bij de voordeur brievenbus heet en je vergeet een belangrijke afspraak. Een mate van vergeetachtigheid zal ons allemaal wel eens overkomen. Maar veel personen met een chronische ziekte herkennen deze symptomen als brain fog oftewel hersenmist.

Wat is brain fog?

Het is geen op zichzelf staande aandoening, maar komt veel voor bij mensen met een chronische ziekte zoals chronisch vermoeidheid syndroom, fibromyalgie (fibrofog), depressie, diabetes, lupus en ms.

Wat er precies in het lichaam mis gaat is niet bekend maar stress, een hormonale disbalans, voedingsintolerantie, gebrek aan slaap, een vitaminetekort of bijwerkingen van medicijnen zijn bekende triggers van brain fog. Ook chronische pijn is een belangrijke stoorzender. Het verwerken van pijnsignalen vraagt veel van je hersenen waardoor andere hersenfuncties minder prioriteit krijgen. Het gevolg?

Het voelt alsof er een dikke, vermoeiende mistlaag in je hoofd zit, alsof verbindingen in de hersenen even verbroken zijn of een spontane omleiding hebben gekregen. Dat is natuurlijk niet letterlijk zo, maar de gevolgen zijn duidelijk: concentratie- en geheugenproblemen.

Enkele praktijkvoorbeelden hieromtrent zijn:
  • Verlies van kortetermijngeheugen
  • Moeite om nieuwe informatie bij te houden
  • Taalproblemen: moeite met het vinden van de juiste woorden en/of om te communiceren
  • Moeite om een gesprek te volgen of te begrijpen
  • Moeite om zijn gedachten uit te drukken
  • Concentratieproblemen
  • Moeite om zich simpele getallen te herinneren
  • Het omwisselen van getallen en letters
  • Moeite om plannen en taken te herinneren
  • Moeite om zich te herinneren waar je je voorwerpen gelegd hebt

Niet jezelf zijn

Nou ja, dit zijn slechts enkele voorbeelden van brain fog. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel vervelend is dat deze nare bijkomstigheid je persoonlijkheid veranderd. Ik kan van mezelf zeggen dat ik altijd een vlot sprekende, alles onthoudende, scherpe, punctuele en belezen meid ben geweest. Maar de laatste tijd kan ik niet anders zeggen dat ik een soms wat wazig persoon ben die lastig te volgen is, onlogische zinnen en spreekwoorden maakt, geen zin meer heeft in hobby's en afspraken vergeet. Oftewel mijn chronische ziekte en de bijkomstige symptomen maken dat ik niet helemaal mezelf meer ben. En wellicht herken jij je zelf of je naaste hierin.

Brain fog verminderen

Erkenning is een eerste stap om ermee om te gaan. Vervolgens wil je natuurlijk proberen om de symptomen te verminderen. Er is geen geneesmiddel voor brain fog, maar ik merk dat onderstaande factoren zeker invloed hebben.

Enkele dingen die je kunnen helpen om je brain fog te verminderen zijn:
  • Een regelmatig leven waarbij je 8 tot 9 uur slaap probeert te halen
  • Blijven bewegen
  • Bewust stress verminderen en vermijden
  • Alcohol en cafe├»ne verminderen en het liefst vermijden
  • Alle pakjes en zakjes de deur uit doen, vers en gezond eten
  • Brain training, oftewel puzzelen en actief bezig zijn met je hoofd
  • Een leuke of nieuwe hobby oppakken.

Ben jij of ken jij iemand die chronisch ziek is en vaak warrig spreekt, eenvoudige dingen vergeet, niet op woorden komt en zich niet kan concentreren? Denk dan nog eens aan dit artikel. Brain fog is een vervelende bijkomstigheid die zorgt dat je niet goed meer kunt nadenken. Probeer er samen om te lachen en maak er alsnog een fijne dag van - ook al lig je de hele dag in je bed vanwege de mist.




Lees ook: Chronisch ziek | Je moet er mee leren leven

Bronnen: Dit artikel is geschreven uit eigen ervaring en gecombineerd met enkele feiten van Healthline en Mens en gezondheid



Brain fog (hersenmist) bij een chronische ziekte Brain fog (hersenmist) bij een chronische ziekte Reviewed by Afina Weidema on oktober 27, 2017 Rating: 5

Geen opmerkingen