10 lichtpuntjes die jou helpen om positief te blijven

 

 Hoe je positief kunt blijven ondanks een chronische ziekte (deel 2) 

Als je dagelijks geconfronteerd wordt met je achteruitgaande gezondheid of je beperkingen is het soms moeilijk om positief te blijven. Je gezondheid beïnvloed immers voor een groot deel hoe je je voelt en hoe je je dag beleefd en of je gelukkig bent. Als je mentale of fysieke staat niet voor die positieve noot kan zorgen zul je die ergens anders vandaan moeten halen. Dat negatieve aspect van je leven kun je verdringen door zogenoemde lichtpuntjes.

Veel onderzoeken bewijzen dat dankbaarheid een grote mate van geluk geeft, je beschermd tegen psychische problemen, stress verminderd en helpt bij een betere nachtrust. Je kunt dus zeggen dat dankbaar zijn een belangrijk medicijn is bij een chronische ziekte.





Vergeet even je ziekte en focus op de mooie dingen in je leven
 

Persoonlijk lichtpuntjes zien en creëren.

Probeer daarom bewust stil te staan bij de mooie dingen in je leven, jouw persoonlijke lichtpuntjes. Je kunt ze ook bijhouden in een notitieboekje waardoor je op de lange termijn precies weet wat jij fijn vindt om te doen of te ervaren. Als je dat weet kun je zelfs je eigen positieve nootjes creëren.

Heb je af en toe moeite om de dingen te zien waarvoor je dankbaar voor kunt zijn? Ik help even mee en zet tien lichtpuntjes op een rij:

  1. De natuurHeb jij vandaag genoten van iets moois in de natuur? Kijk bewust naar de dingen om je heen. Ook al lukt het niet om naar buiten te gaan vanwege een slechte dag, kijk uit je raam! Misschien zie je een sprankje zon, een mooie vogel in de tuin of een schattig bloemetje. Neem het in je op en geniet ervan!
  2. Eten en drinken
    Stop geen dingen achteloos in je mond. Geniet van je ontbijt, je kopje koffie of thee, een sappige vrucht of een heerlijke avondmaaltijd. Wat vond jij lekker vandaag?
  3. De mensen om je heen
    Heb jij ook een lieve partner, een fantastisch gezin, onmisbare vrienden of familie? Ze houden van je en doen hun best om te begrijpen hoe je je voelt. Dat is bijzonder! Zij leveren jou kostbare positiviteit. Ben jij je bewust van de mensen om je heen?
  4. Doe iets goeds voor een ander
    Een bekende spreuk is "Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen". Ook als is het nog zo klein: een appje naar iemand die wat aandacht nodig heeft, een kaartje op de bus doen voor je eenzame oma of een chocolade reep meenemen voor je man omdat hij dat zo lekker vindt. Heb je vandaag of deze week iets goed gedaan voor een ander? Ik weet zeker dat je je er beter door voelt.
  5. Lees iets positiefs
    Zoek op internet een mooie quote die jou helpt om positief te zijn. Of misschien heb je wel een aanmoedigend berichtje of kaartje gekregen of ergens anders iets gelezen wat je hoop geeft. Voelde je je even blij? Hou dat gevoel vast!
  6. Zet een muziekje op
    Eerder schreef ik al een artikel met 5 redenen waarom muziek helpt bij een chronische ziekte. Zet dus je favoriete muziek op en geniet er volop van!
  7. Doe iets waar je blij van wordt
    Je kent mijn motto ondertussen: "Begin de dag met een lach en een dansje". Heb jij iets gedaan waar je stiekem om moest lachen omdat het een beetje gek was? Goed zo!
  8. Verwen jezelf
    Als je weet dat je blij wordt van een goede kop koffie, een bloemetje of een leuke washitape... gun jezelf dat ook eens. Verwen jezelf en geniet er bewust van!
  9. Neem de tijd voor je hobby
    Wat vind jij leuk om te doen? Het kan zijn dat je geen zin hebt om je oude hobby weer op te pakken. Maar de praktijk wijst uit dat, als je eenmaal weer begonnen bent dat je de smaak al snel weer te pakken hebt. Ben je mentaal of fysiek niet meer in staat om je geliefde hobby te doen? Probeer dan iets nieuws te vinden wat je leuk vindt.
  10. Wat waardeer jij in jezelf?
    Deze kan lastig zijn als je allesbehalve positief bent, maar probeer het maar eens. Bedenk wat jouw goede eigenschap is en hoe jij nuttig kan zijn voor anderen. Misschien niet vandaag, maar zeker een andere dag. Waardeer jezelf, wees positief en durf trots op jezelf te zijn.

Wellicht kun jij nog veel meer dingen opsommen waar je zelf blij van wordt. Natuurlijk hoef je niet iedere dag dit lijstje door te nemen, maar wees bewust van de mooie dingen om je heen - ook al werkt je gezondheid niet echt mee. Zo kan het, ondanks dat je lijf even niet mee werkt, zomaar zijn dat het goed met je gaat!



Lees ook: Hoe je positief kunt blijven ondanks een chronische ziekte (deel 1) | denk aan wat je nu kunt en niet aan wat je vroeger allemaal kon


Het artwork bovenaan deze blog is gemaakt door Afina Weidema (uh, door mij dus ;)


10 lichtpuntjes die jou helpen om positief te blijven 10 lichtpuntjes die jou helpen om positief te blijven Reviewed by Afina Weidema on november 10, 2017 Rating: 5

Geen opmerkingen