6 tips om, als chronisch zieke, de winter door te komen



Regen en kou, typische verschijnselen van de Nederlandse winter. Er zijn slecht weinig mensen die zich kiplekker voelen met deze temperaturen. Maar als je, vanwege een chronische ziekte, extra klachten ondervindt vanwege de hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen zijn deze maanden extra zwaar.

Zo hebben personen met reuma of fibromyalgie meer pijn in de spieren en gewrichten. De ochtendstijfheid kan de hele dag aanhouden en drukpunten zijn extra pijnlijk. Daarbij is de winter een moeilijke periode voor astma- en hartpatiƫnten. Ook ondervinden veel chronisch zieken een toename in extreme vermoeidheid en somberheidsklachten.

Wat voor chronische ziekte je ook hebt, als jij een toename aan klachten hebt gedurende de winter wil je natuurlijk het liefste deze periode overslaan. Tenzij je gedurende de hele winter aan de andere kant van de evenaar gaat zitten is dat helaas niet mogelijk. Daarom deel ik 6 tips om de winter zo goed mogelijk door te komen.




1. Blijf lekker warm

Doe comfortabele en warme kleding aan, zet de kachel aan, ga onder een warm kleedje of slaapzak zitten en doe dikke sokken aan. Veel mensen met een chronische ziekte zoals fibromyalgie merken dat warmte helpt om de pijn te reduceren. Ook een elektrische deken, een warme douche of bad kan hierbij helpen. Sommigen vinden het fijn om tijdens de winter regelmatig in de (infrarood)sauna te gaan.



2. Blijf bewegen

Je weet het ondertussen: rust roest. Beweging is essentieel om de spieren en gewrichten sterk en soepel te houden. Ook voor je longen en hart is het goed om te blijven bewegen. Vooral in de winter kan dit een echte uitdaging zijn omdat we gemiddeld minder buiten zijn gedurende deze periode. Probeer eens een manier van beweging te vinden die je thuis of indoor kan doen. Zoek naar oefeningen of een sport die je leuk vindt en vol kunt houden.



3. Ga regelmatig naar buiten

Hoewel het in de winter soms lastig te realiseren is weten we allemaal wel dat de frisse buitenlucht gezond is. Daarbij zorgt het daglicht en de zeldzame zonnestralen voor een aanmaak van vitamine-D, essentieel voor een goede weerstand en extra energie. Probeer dus regelmatig naar buiten te gaan. Door in beweging te blijven voorkom je dat je afkoelt. Adem ook door je neus, zo wordt de koude lucht gefilterd en verwarmd.

Voorkom dat je koud of nat wordt door het dragen van de juiste kleding. Denk hierbij ook aan handschoenen om je handen warm te houden en een lekker warme sjaal om je nek. Vergeet ook je hoofd niet te bedekken met een muts aangezien je veel warmte verliest via je hoofd. Als je snel last hebt van de spieren in je bovenbenen is het een idee om een warme maillot of thermo legging onder je broek te dragen. Zorg ook voor goed schoeisel zodat je voeten warm en droog blijven.

 


4. Eet gezond

In de winter zijn we vaak geneigd om comfortabele en koolhydraat-rijke maaltijden te eten. Denk maar eens aan die heerlijke stevige stamppotten, warme pasta's en stoofvlees. Vaak eten we tijdens de wintermaanden ongezondere dingen en eten we minder groenten en fruit. In de winter is onze weerstand vaak lager en is het juist belangrijk om gezonder te eten. Kook dus, ook in deze tijd van het jaar, lekker vers met veel groenten en eet weinig geraffineerde suikers. Je zult merken dat je meer energie hebt, je lekkerder in je vel zit en minder spierkrampen hebt. Overleg ook met je arts over het innemen van voedingssupplementen voor extra vitamines.




5. Ga naar een therapeut

Als je in de winter meer lichamelijke klachten hebt is een bezoekje aan bijvoorbeeld de fysiotherapeut wellicht wat voor jou. Deze specialist zal je kunnen helpen om soepeler te bewegen of door middel van een massage je spieren losmaken. Ook kun je aan je specialist enkele oefeningen vragen die jou kunnen helpen om op een verantwoorde manier aan je dagelijkse beweging te komen.


6. Blijf positief


Merk je dat je last hebt van stemmingswisselingen en sombere gevoelens gedurende de wintermaanden? Dat is niet zo vreemd. De kou en donkere dagen hebben invloed op je gemoedstoestand. Probeer positief te blijven door bijvoorbeeld elke dag drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent (zie ook het artikel met 10 lichtpuntjes die jou helpen om positief te blijven). Zorg ook dat je je ergens op kunt verheugen; plan bijvoorbeeld iets leuks met familie of vrienden. En opnieuw: zorg voor voldoende beweging en daglicht.



Hoewel ik me heel goed kan voorstellen dat je in de winter niet fluitend en huppelend over straat loopt zullen deze bovenstaande tips je zeker helpen om iets prettiger in je vel te zitten. Blijf dus lekker warm, blijf bewegen, ga regelmatig naar buiten, eet gezond, zoek hulp bij een therapeut en blijf positief!

Veel sterkte!

6 tips om, als chronisch zieke, de winter door te komen 6 tips om, als chronisch zieke, de winter door te komen Reviewed by Afina Weidema on december 11, 2017 Rating: 5

Geen opmerkingen